سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفیدرود ، رودخانه ای که از یشلاق روستای سیاوشکلا شامل دو روستای گلباغ و میلادشت میگذرد.

در این مطلب می خواهیم به سرچشمه های تشکیل دهنده این رودخانه بپردازیم ، نکته قابل توجه اینکه ممکن است رودهای کوچک و جویبارهای دیگری هم باشد که به این رودخانه می ریزد. اما توجه اصلی ما به سرشاخه های اصلی این رودخانه می باشد.

سفیدرود یا "اسپه رود" در زبان محلی از بهم پیوستن چندین رود کوچک و بزرگ به وجود آمده است که شامل :

1- رود "سرم"، که از کوههای چهارنو سرچشمه می گیرد و با گذشتن از روستای رودبارک بعد از طی مسافتی با رودی که از"اوترکوه" سرچشمه می گیرد در می آمیزد و در منطقه قلعه گردن در نزدیکی امام زاده علی روستای "بندبن" به سفیدرود می ریزد.

2- رود دیگر رودی است که از کوه "توز" از مکانی بنام گوشواره سرچشمه می گیرد و با گذشتن از "رستم رودبار، گنداب ، ورگو" وارد "تنگه کاورد" می شود و در ادامه با گذشتن از منطقه "شورستان"، روستاهای "پرور ، کلیم ، کاورد" در منطقه فینسک به سفیدرود می ریزد.

رودخانه ای که از "پایین ده "و "قلعه "سرچشمه می گیرد، با گذر از گلخواران رودبار در نزدیکی گلباغ به سفیدرود می ریزد.

3- چند رود دیگر که همگی درحوالی روستای "ملاده" بهم می پیوندد شامل:

الف ) رودی که از دامنه "اوار" در نزدیکی پرور سرچشمه می گیرد و از "سیاه رودبار" "سیاه رودبار بالا" گذشته به ملاده می رسد.

ب) رود دیگر رودی است که از حوالی سرخ ده سرچشمه می گیرد و به ملاده می رسد.

ج) این رود ازمنطقه ای بنام "خرچال" از دامنه کوه "مارکم"سرچشمه می گیرد و با گذشتن از "شلی "به رودخانه"بورتله" میرسد ، که خود از سیاه کوه سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از هیکو با این رودخانه به هم متصل می شود.

رودخانه های ذکر شده بعد از گذشتن از ملاده  عبور از مناطق "توم ، تلاجیم و فینسک" به سفیدرود می ریزد، سفیدرود در ادامه مسیر با رودخانه "سرم"که در بالا اشاره شده در منطقه قلعه گردن در نزدیکی امام زاده علی بندبن یکی شده و با گذر از روستاهای بندبن و چهاررودبار وارد روستای "گلباغ و میلادشت" می گردد لازم بذکر است، این دو روستا یشلاق روستای سیاوشکلا می باشند . "لنگررود " رودی است که از کوههای عالی کلاه سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از روستای "لنگر و جمالدین کلاه " از شالیزارهای روستای ایلال گذشته و به روستای عقه خیل و سعید آباد می رسد و با درهم آمیخته شدن لنگررود با سفیدرود ، سفیدرود با جریانی قوی تر به مسیر ادامه می دهد و از روستاهای کمرکلا و زکریاکلا گذشته وارد منطقه دودانگه می شود.

در دودانگه سفیدرود با گذشتن از "اروت، نرگس زمین، ورتنی، استارشش، کربا" در نزدیکی روستای افراچال با شیرین رود که خود از حوالی مناطق "توم، تلاجیم، فینسک"سرچشمه می گیرد، به هم می پیوندند و وارد سد شهید رجایی می شوند و در ادامه با یکی شدن با رود تجن و گذشتن از ساری به دریای خزر می رسد.

 

گردآورنده : سیدمحمودطاهری




تاریخ : شنبه 91/2/30 | 10:5 صبح | نویسنده : سید محمد طاهری | نظر

روستای سیاوشکلاء چهاردانگه ساری به دلیل قرار گرفتن بر روی خاکهای نرم جنگلی ولایه های غیر صخره ای از گذشته تا بحال شاهد رانشهای متعددی بوده , این رانشها بدلیل آب شدن برف سنگین زمستانی و نفوذ آن به لایه های زیرین خاک نرم منطقه می باشد .

رانش ها در گذشته بندرت اتفاق می افتاده و دلیل اصلی آن وجود آبراهه های طبیعی وغیر طبیعی بوده که اهالی جهت هدایت آبهای حاصل از آب شدن برفها آنها را حفظ و نگهداری می نموده اند .

اما رانش ها در چند سال اخیر بیشتر و خسارتهای زیادی را به منازل مسکونی روستا وارد نموده که دلیل اصلی آن تخریب آبراهه ها و تعمیر نشدن آنها می باشد

ضمن اینکه گاهی مشاهده میشود آب زیادی حاصل از آسیب دیدگی لوله و اتصالات منبع آب که در جوار روستا قرار دارد با حجم قابل توجهی به مدت طولانی وارد زمین میشود.

ساخت و ساز غیراصولی بدون در نظر گرفتن جریان های حاصل از آب شدن برفهای متعدد در زمستان , پر نمودن آبراهه ها توسط اهالی بدون در نظر گرفتن  عواقب آن از عوامل دیگر این پدیده خطرناک می باشد.

اگر تدابیری به حال این آب های سرگردان بعد از آب شدن برفها اندیشیده نشود . هر سال شاهد رانش های بیشتر و خسارتهای سنگین تر خواهیم بود .

سید محمود طاهری

 




تاریخ : پنج شنبه 91/2/28 | 12:27 عصر | نویسنده : سید محمد طاهری | نظر

                                                      

                          السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س)

          سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) را به محضر امام عصر(عج) و عموم مسلمانان تسلیت عرض می نمایم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)در شب شهادت آن بانوی صدیقه طاهره در حسینیه ایلال و سیاوشکلاء با میزبانی اهالی روستای سیاوشکلاء برگزار گردیده و ضمناً در فردای آن روز در 6/2/1391 در همان مکان مراسم سوگواری توسط خواهران بسیجی پایگاه مقاومت و اهالی برگزار گردید و همچنین در ادامه مراسم اولین جلسه تشکیل گروه حلقه طیبه صالحین اجراء گردیده که در ضمن جلسه خواهر ایلالی فرمانده محترم پایگاه مقاومت بسیج شهدای سیاوشکلاء فرمایشاتی را در خصوص برنامه های آتی پایگاه مقاومت ارائه نمودند.

 

پایگاه مقاومت بسیج شهدای سیاوشکلاء (بسیج خواهران)

 




تاریخ : شنبه 91/2/16 | 11:28 صبح | نویسنده : سید محمد طاهری | نظر
       

.: Weblog Themes By VatanSkin :.
*******
زیارت عاشورا *****************

کد موسیقی برای وبلاگ